• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121441
+
-

مرکز آمار از تحولات بازار املاک روایتی متفاوت ارائه داد

سقوط 8.5 درصدی  قیمت مسکن تهران در آذرماه

مرکز آمار ایران درصد ریزش میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در آذرماه امسال را 8.5درصد تخمین زد، پیش‌تر بانک مرکزی  میزان نزول را 1/1درصد اعلام کرده بود

مسکن
سقوط 8.5 درصدی  قیمت مسکن تهران در آذرماه

مرکز آمار ایران پس از سال‌ها بی‌توجهی به تحولات بازار مسکن شهر تهران، حالا دست به‌کار انتشار گزارش ماهانه شده و اطلاعاتی متفاوت از یافته‌های بانک مرکزی منتشر کرده است.
به گزارش همشهری، اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد درصد ریزش میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه امسال 8.5درصد بوده؛ درحالی‌که بانک مرکزی این رقم را 1.1درصد اعلام کرده بود. البته در گزارش مرکز آمار، به هر دلیلی فقط به ذکر شاخص قیمت مسکن و درصد تغییرات آن بسنده شده و حرفی از مبلغ یا تعداد معاملات به میان نیامده؛ اما در گزارش بانک مرکزی همه جزئیات مربوط به معاملات مسکن شهر تهران وجود دارد و همین مسئله تعیین صحت و سقم اطلاعات را امکان‌پذیرتر می‌کند.

افول تورم نقطه‌ای
از نگاه کارشناسان مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای بازار مسکن شهر تهران در آذرماه امسال با افول جدی مواجه شده و در مقایسه با آبان‌ماه ٣١.٧درصد افت کرده و به 83درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است که نشان می‌دهد خریداران برای خرید یک کالای یکسان در شرایط حاضر، باید چه مبلغی بیشتر یا کمتر از خریداران همان کالا در مدت مشابه سال قبل پرداخت کنند. براساس گزارش مرکز آمار ایران، روند پرشتاب رشد قیمت مسکن که از ابتدای امسال وارد روند صعودی شده بود، در آذرماه کاملا معکوس شده و تورم نقطه‌به‌نقطه این بازار که از 37درصد در فروردین به 114.7درصد در آبان رسیده بود حالا در کمترین سطح در 5‌ماه اخیر قرار گرفته است. کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه، می‌تواند نشانه‌ای از ورود بازار مسکن به دوره ثبات باشد و در صورت تکرار در ماه‌های آینده می‌تواند نشانه‌ای از تعمیق رکود مسکن قلمداد شود.

ارزانی8.5درصدی مسکن در آذر
گزارش مرکز آمار افول قیمت مسکن در آذرماه نسبت به ‌ماه قبل را نیز 8.5درصد اعلام کرده؛ اما در این گزارش مبلغی برای میانگین قیمت معرفی نشده است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت‌ ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ‌ماه قبل است که در آذر‌ماه١٣٩٩ به منفی 8.5درصد رسیده و از ارزانی 8.5درصدی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران حکایت دارد. گرچه افت 8.5درصدی قیمت مسکن با اطلاعات و آمارهای موجود از تحولات بازار مسکن همخوانی ندارد؛ اما مرکز آمار در این گزارش برای محاسبه شاخص قیمت از روش «هدانیک» و اطلاعات خام موجود در سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی استفاده کرده که می‌تواند بهتر از روش «میانگین قیمت»، درصد تغییر قیمت واحدهای مسکونی را منعکس کند؛ چراکه مشخصه واحدهای فروش‌رفته در دوره‌های مختلف می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد و همین مسئله به تغییر قابل ملاحظه میانگین قیمت یا خنثی‌سازی اثرات کاهشی آن منجر شود. به‌عنوان مثال، ممکن است تعداد واحدهای فروش‌رفته نوساز در یک دوره بسیار بیشتر از دوره قبلی باشد که در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی قابل مقایسه با یکدیگر نخواهد بود؛ درحالی‌که شاخص قیمت محاسبه‌شده به روش هدانیک این مشکل را برطرف می‌کند و اثر تغییرات کیفی در طول دوره‌های مختلف را از بین می‌برد.

رشد تورم سالانه ادامه دارد
با وجود اینکه از منظر گزارش مرکز آمار ایران، تورم بازار مسکن در آذرماه امسال منفی شده و افت قابل توجهی را نیز تجربه کرده؛ اما همچنان تورم یک سال منتهی به این ‌ماه در مقایسه با سال قبل 3درصد افزایش نشان می‌دهد. البته چنانچه روند منفی تورم بازار مسکن در دی‌ماه نیز تکرار شود، از شیب تورم سالانه نیز کاسته خواهد شد و به شرط تداوم ثبات قیمت مسکن تا اواخر پاییز سال آینده، این بازار طعم تورم منفی سالانه را نیز خواهد چشید و در این صورت می‌توان گفت بازار مسکن عملا بخش قابل توجهی از حباب قیمتی خود را از دست داده و با رشدنکردن در مقایسه با تورم عمومی، عملا ارزان‌تر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید